Ga samen met Lucas van Gemert op City Safari naar de Gouden Stad Praag

Ontdek samen met mij de betoverende hoofdstad van Tsjechië! Praag is de hoofdstad en grootste stad van de Centraal-Europese republiek Tsjechië. Tijdens deze City Safari kom je alles te weten over deze stad maar ook over de prachtige omgeving hiervan. Mijn naam is Lucas van Gemert, een 20-jarige motograaf. Reizen en fotografie zijn mijn twee grootste passies, het is fantastisch wanneer ik dit mag combineren.

Lucas van Gemert

Praag is de prachtige hoofdstad van Tsjechië die inmiddels vele bijnamen toebedacht is. De meest gebruikte bijnaam is de Gouden Stad, waarmee vooral de schoonheid van Praag eer aangedaan wordt. De aan de Moldau gelegen stad telt meer dan een miljoen inwoners die van Praag een moderne multiculturele stad maken.

Samen met mijn motorola edge 30 pro heb ik de Tsjechische hoofdstad bezocht. Praag dankt haar populariteit vooral aan de statige bouwwerken uit vorig eeuwen en de bonte mix van architectuur. Wat natuurlijk prachtig is om vast te leggen met mijn Motorola smartphone. Echter is er buiten Praag ook veel te zien, denk bijvoorbeeld aan de prachtige natuurgebieden en leuke dorpjes. In deze City Safari trip laat ik dus een combinatie van beide zien.

Dag 1 – Vertrek naar Praag & de stad verkennen

Zondagochtend, 30 oktober 2022 start mijn reis naar de Gouden Stad. Mijn vliegtuig vertrekt om 07.00 vanuit Eindhoven, een 1,5 uur later zal ik alweer landen op het vliegveld van Praag. Eenmaal aangekomen ga ik per bus en metro naar mijn hotel toe, hier laat ik mijn koffer achter. Vervolgens ga ik te voet de omgeving verkennen om vervolgens naar Vyšehrad toe te lopen. Vyšehrad is de tweede burcht van Praag en staat op een rots boven de Moldau.

Dit burchtcomplex dateert uit de tiende eeuw en bestaat uit verschillende historische bezienswaardigheden; de Rotunda van St. Martin en de HH Petrus en Paulus-basiliek waarvan de twee torens bijna overal in Praag te zien zijn. Naast de kerk is de Vysehrad begraafplaats, de laatste rustplaats van onder meer vijftig beroemde Tsjechische kunstenaars wier namen op de Slavin Cenotaaf staan gegegraveerd. Op de begraafplaats vind je de graven van de componisten Antonin Dvorak en Bedrich Smetana, de schrijvers Karel en Josef Capek, de dichters Jan Neruda en Karel Hynek Macha en schilder en grafisch kunstenaar Alfons Mucha, vooral bekend om zijn Art Nouveau affiches.

Wanneer ik dit gezien had liep ik weer naar beneden. Hier had je een prachtig uitzicht op de rivier de Moldau en de stad Praag. Vervolgens liep ik langs de Moldau naar het Dansend Huis. Een van de opvallendste gebouwen is het Dansende Huis, pal aan de Moldau vlak bij de Jirásküv-brug. Het gebouw met golvende lijnen werd ontworpen door de Amerikaanse architect Frank Gehry in opdracht van de Nederlandse ING-bank. Het zijn eigenlijk twee gebouwen die doen denken aan een danspaar, vandaar de bijnaam ‘Fred en Ginger’.

Het gebouw staat naast het huis waar de Tsjechische ex-president Vaclav Havel woonde van zijn kindertijd tot in de jaren 90. Hij steunde het plan om op de lege plek naast zijn huis een opvallend gebouw neer te zetten. Havel hoopte dat het een cultureel centrum zou worden. Dat werd het niet, het is een kantoorgebouw dat niet toegankelijk is voor publiek, met uitzondering van de bovenste etage.

Het Dansende Huis
De groothoek functie toegepast bij het Dansende Huis

Vervolgens liep ik door naar de Sint-Cyrillus-en-Methodiuskerk, dit is een Oosters-orthodoxe kerk in de Tsjechische hoofdstad Praag. De kerk staat aan de Resslovastraat (Ulice Resslova) in de Praagse Nieuwe Stad. Het barokke bouwwerk werd tussen 1730 en 1736 naar ontwerp van Kilian Ignaz Dientzenhofer gebouwd. De kerk was oorspronkelijk rooms-katholiek en was gewijd aan de heilige Carolus Borromeus, maar werd in 1783 gesloten. In de jaren dertig van de twintigste eeuw werd het gebouw eigendom van de Tsjechische orthodoxe kerk.

Sint-Cyrillus-en-Methodiuskerk in beeld gebracht met mijn motorola edge 30 pro
De binnenkant vanuit Sint-Cyrillus-en-Methodiuskerk

Hierna ben ik langzaam terug naar mijn hotel gelopen, om vervolgens in de omgeving van het hotel avond te eten. Nadat ik avond heb gegeten zal ik mij voorbereiden voor de bezienswaardigheden voor de volgende dag.

Dag 2 – Het Praagse centrum bezoeken

Na een heerlijk ontbijt te hebben gehad, liep ik rond 10.00 uur richting het centrum van Praag. Ik liep langs prachtige oude gebouwen om vervolgens even lekker rustig op een bankje te zitten in het park Karlovo náměstí. Hierna ben ik doorgelopen naar de wijk Staré Město (Oude Stad), het is de oudste en populairste wijk van Praag. Hier wandel je zo de middeleeuwen in. Het stadsplein (Staroměstské náměstí) vormt het middelpunt van deze wijk.

Het is al vroeg druk op het stadsplein

Het eerste wat ik bezocht was het Astronomisch uurwerk (Pražský orloj), dit is een populaire toeristische trekpleister. De klok vind je op de gevel van het oude stadhuis. Het is een bijzonder middeleeuws astronomisch uurwerk die aan de zuidelijke muur van het Oude Stadsraadhuis hangt. Dit uurwerk is vooral bijzonder, omdat het verschillende tijden laat zien, maar daarnaast is het ook de oudste nog werkende astronomische klok ter wereld. Elk uur staan er vele mensen te kijken naar de parade van apostelen boven de klok.

Na dit bezocht te hebben ging ik te voet verder naar de Joodse Wijk van Praag. De Joodse Wijk is een begrip in Praag en ver daarbuiten. Deze wijk, in het Tsjechisch Josefov genaamd, ligt in het noorden van het centrum, omgeven door de Moldau en de wijk Staré Město, de Oude Stad. Zodra je de wijk Josefov binnenloopt voel je de sfeer veranderen. Het is alsof je in een ander tijdperk en een ander land bent beland.

De indrukwekende gebouwen in de wijk Josefov

Na de Joodse wijk bezocht te hebben ging ik te voet verder, ik liep over Cechuv brug. Hier had je een prachtig uitzicht op de Praagse burcht.

Het uitzicht vanaf de Cechuv brug op de Praagse burcht

Tijdens het lopen kom ik langs oude en mooie gebouwen. Ook neem ik een kijkje in de Wallenstein Garden. Deze zeergeometrisch ontworpen vroegbarokke tuin werd parallel met de bouw van het Wallensteinpaleis van 1623 tot 1629 aangelegd. In de zomer is de tuin de locatie voor concerten en theatervoorstellingen.

Hierna ging ik middag lunchen, om vervolgens weer genoeg energie te hebben om de stad verder te ontdekken. Wanneer ik de deur uitstapte waar ik lunchte had ik een geweldig uitzicht op de Sint-Nicolaaskerk. Deze kerk is een van de meest bezochte kerken in de Tsjechische hoofdstad Praag. De in de wijk Malá Strana gelegen kerk is gewijd aan de heilige Nicolaas van Myra. De Sint-Nicolaaskerk staat aan het Malostranské náměstí (Plein van de Malá Strana). Door de 75 meter hoge koepel is de kerk een van de meest in het oog springende gebouwen van de wijk.

Sint-Nicolaaskerk in beeld gebracht

Na deze prachtige kerk bezocht te hebben, liep ik door naar Praagse burcht. Het Praszký Hrad, ofwel de Burcht van Praag, is de grootste burcht en één van de grootste gesloten paleizencomplexen ter wereld. De burcht is gelegen op de Hradčany en bevat een grote verzameling van bouwwerken, waaronder kerken, paleizen en tuinen.

Je had vanuit de burcht een fantastisch uitzicht op de stad. Vooral was het erg bijzonder met de zonsondergang die toen plaatsvond. Na van het uitzicht genoten te hebben liep ik verder de burcht in. Mijn motorola edge 30 pro was gelukkig nog lang niet leeg, het is erg fijn tijdens een stedentrip dat je smartphone erg lang mee gaat. Dan hoef je ook geen zorgen te maken of je wel heel de dag foto’s kan maken met je smartphone.

Door een voorgrond te nemen op je foto creëer je meer diepte, uitzicht op de stad Praag

Wat je niet kon missen was de Sint-Vituskathedraal. De Sint-Vituskathedraal is de grootste kerk van Praag en is 124 meter lang en 60 meter breed. De kerk bevat 2 torens aan de voorkant die beide 82 meter hoog zijn en ook nog eens 1 hoofdtoren van 102 meter hoog. De kerk is grotendeels gebouwd in een gotische stijl, maar door de langdurende bouw van de kathedraal zijn er ook barokke en renaissance details terug te vinden.

Binnen in de kerk zijn onder andere de praalgraven van Wenceslas, Karel IV en Ferdinand I te vinden en in de Sint-Vaclavkapel rechts van het hoofdaltaar zijn 14de eeuwse muurschilderingen te zien.

Na deze prachtige burcht gezien te hebben liep ik verder, naar de Karelsbrug. Als je niet over de Karelsbrug hebt gelopen, ben je eigenlijk niet in Praag geweest. Portretschilders, sneltekenaars, toeristen en een stoet heiligenbeelden sieren de Karelsbrug.

De Judithbrug was de eerste verbinding tussen de twee Praagse stadsdelen Mala Strana, Kleine Zijde, met Stare Mesto, de oude stad. Nadat een overstroming in 1324 deze brug had vernield, gaf Karel IV opdracht tot het bouwen van een nieuwe oeververbinding. De nieuwe brug is 516 meter lang en 10 meter breed. Deze brug droeg aanvankelijk de naam Stenen Brug. Pas in de negentiende eeuw kreeg hij zijn huidige naam: Karlùv most (Karelsbrug). Vanaf 1978 is de brug uitsluitend voor voetgangers. Op de Karelsbrug had ik een prachtig uitzicht op de stad, dit samen met de zonsondergang.

Vervolgens liep ik verder door naar Petříntoren, dit was zeker nog een half uur lopen. Op de Petřínheuvel staat een ijzeren toren die verdacht veel op de Eiffeltoren lijkt. Deze Petříntoren is zelf slechts 64 meter hoog, maar omdat het bouwwerk op een heuvel staat, is de Petříntoren even groot als de Eiffeltoren. Bovenop de toren sta je op een hoogte van 378 meter boven de zeespiegel.

Petříntoren vanaf beneden

Eenmaal boven heb je een geweldig uitzicht op de stad Praag. Je ziet alle prachtige gebouwen van bovenaf, hoe gaaf is dat! Langzaam werd het donker en liep ik terug naar het hotel toe. Wat heb ik veel gezien vandaag!

Het uitzicht wanneer je op 378 meter bent

Dag 3 – Kutná Hora bezoeken met de trein

Rond 9:45 vertrok de trein naar Kutná Hora. Na ongeveer 1 uur met de trein gereisd te hebben, kwam ik aan het plaatsje Kutná Hora. Doordat het treinstation erg oud was gaf dit een bijzondere sfeer. Eenmaal aangekomen moest ik ongeveer nog een halfuur lopen om het centrum te bereiken.

Het oude treinstation van Kutná Hora

Kutná Hora, is de stad van zilver, krijgt terecht de andere naam “nationale schatkamer”. Dit wil zeggen dat zijn rijkdom heeft bijgedragen aan de opkomst van het Tsjechische koninkrijk. Het centrum van de stad werd in 1995 opgenomen op de Werelderfgoedlijst van UNESCO vanwege het historische belang en de architectonische juweeltjes. Alle straten, huizen en kerken ademen een lange geschiedenis vol belangrijke gebeurtenissen.

Eenmaal aangekomen in het centrum zag ik de prachtige oude huizen van Kutná Hora. De stad werd in de 12e eeuw gesticht als mijnbouwnederzetting. In het centrum zie je veel middeleeuwse straatjes en kerken. Maar ook diep onder de grond bevindt zich een wereld van tunnels en straten.

Vanuit het centrum liep ik door naar de St. Barbarakathedraal. De route ging via een stuk natuurgebied, hieruit had je een fantastisch uitzicht op de St. Barbarakathedraal. De St. Barbarakathedraal is een van de bijzonderste gotische bouwwerken in Midden-Europa. De bouw van de kerk, die aan de heilige Barbara gewijd is, begon in het jaar 1388, maar werd enkele malen onderbroken. Ten gevolge van de Hussitische Oorlogen werd de bouw meer dan 60 jaar stilgelegd tot in 1482. In 1588 moest de bouw gestaakt worden door een geldtekort, zodat de kerk met een provisorische tussenmuur werd afgedekt.

Een geweldig uitzicht op de St. Barbarakathedraal

Na deze route uiteindelijk gelopen te hebben, kwam ik uit eindelijk bij de St. Barbarakathedraal. Ik had verwacht dat het een stuk drukker was, echter was dit niet het geval. Wellicht had dit te maken dat het een doordeweekse dag was. Bij de kathedraal had je een indrukwekkend uitzicht op de stad Kutná Hora zelf. Na dit gezien te hebben was het al einde van de middag en werd het langzaam donker. Ik liep langzaam terug naar het trein station. Tijdens het teruglopen naar het station kwam ik nog enkele mooie gebouwen tegen.

Vanaf de St. Barbarakathedraal kijk je zo op de stad uit

Uiteindelijk pakte ik de trein terug naar Praag, echter stapte ik uit bij de stad Kolín, hier ging ik nog heerlijk avondeten. Nadat ik had gegeten in Kolín vervolgende ik mijn reis naar Praag. Vanuit hier was het nog enkele minuten lopen naar het hotel.

Dag 4 – Met de trein naar Děčín om vervolgens Boheems Zwitserland Nationaal Park te bezoeken

Ook deze dag ging ik per trein naar een plaats buiten Praag. Deze ochtend vertrok ik om 08.30 met de trein vanuit het treinstation Praha-Vrsovice. Om vervolgens over te stappen op het hoofdstation van Praha hl.n. om hier de trein naar Děčín te nemen. Deze treinreis duurde ongeveer 2 uur voor mij.

Wat heb ik genoten van deze treinreis! Het uitzichten vanuit de trein waren geweldig! Je ziet verschillende landschappen die Tsjechië heeft; oude industriële gebieden, kleine bergachtige dorpen en bosachtige gebieden. Eenmaal aangekomen in Děčín pakte ik de bus naar het plaatsje Hřensko, deze busreis duurde ongeveer 15 minuten. Vervolgens ga ik te voet verder naar het Boheems Zwitserland Nationaal Park.

Een mystiek landschap van dennenbossen en diepe valleien, met majestueuze rotstorens, poorten, muren, ravijnen, rotssteden en labyrinten die daaruit oprijzen. Nationaal Park Boheems Zwitserland is een uniek natuurgebied. Dit rijk van rotsen herbergt de zeldzaamste dieren en herbergt ook opmerkelijke planten.

De wandeling vanuit het dorpje Hřensko naar Pravčická brána duurde ongeveer 1,5 uur. Pravčická brána is een rotsformatie die met haar hoogte van 16 meter en breedte van 26 meter de grootste natuurlijke zandsteenbrug van Europa. Ze ligt ten noorden van Děčín dicht op de grens van Tsjechië en Duitsland. De route liep door een stuk natuurgebied wat afgelopen zomer was afgebrand. Dit was heel indrukwekkend om te zien, waar je ook keek alles lag compleet in as. Echter zag je wel dat er langzaam nieuw leven begon te groeien.

Uiteindelijk kwam ik aan bij Pravčická brána, deze rotsformatie was indrukwekkend om te zien. Ik trof erg met het weer, de zon kwam langzaam te voorschijn en dat maakte het wel een stuk leuker. Eenmaal boven had je prachtige uitzichten!

Na deze mooie wandeling gelopen te hebben en de indrukwekkende uitzichten bewonderd te hebben nam ik nog even de veerboot naar de Duitse plaats Schöna. Ik ben dus niet alleen ook in Tsjechië geweest maar ook in Duitsland! Het werd langzaam donker, ik pakte de bus om weer terug te gaan naar Děčín, om hier weer de trein te nemen naar Praag. In de avond kwam ik weer aan in het hotel, dit na een twee uur durende treinreis.

Genieten van de zonsondergang op de grens met Duitsland en Tsjechië

Dag 5 – De laatste ochtend in Praag & vertrek naar huis

Vandaag is het alweer de laatste dag dat ik de hoofdstad van Tsjechië ben. Helaas had ik deze donderdag maar een halve dag, dit omdat ik ’s middags op het vliegveld moest zijn. In deze laatste ochtend heb ik nog de Wenceslausplein bezocht. Sinds het jaar 1848 is het plein genoemd naar de heilige Wenceslaus. Het plein werd oorspronkelijk ingericht als paardenmarkt. Met een lengte van 750 meter behoort het Wenceslausplein tot de grootste in Europa.

Hier zie je pas hoe lang het Wenceslausplein is

Midden op het plein staat een standbeeld. Dit is een ruiterstandbeeld van Wenceslaus de Heilige, de patroonheilige van de Tsjechische Republiek, is een populair trefpunt. Het beeld is gemaakt door J. Myslbek in 1887 en werd aan de zuidkant van Wenceslas Square geplaatst in 1924.

Het standbeeld van St. Wenceslaus in beeld gebracht met op de achtergrond het Nationaal Museum

Hier eindigt ook mijn reis, in de middag land mijn vliegtuig weer op het vliegveld van Eindhoven. Ik kijk terug op fantastische City Safari! Omdat ik niet alleen Praag zelf heb gezien maar ook de omgeving ervan, dit maakt het veel leuker. Het is dus zeker een aanrader om naar Praag te gaan voor een stedentrip!

Verder hoop ik dat je de veel inspiratie hebt opgedaan wat je allemaal kan bezoeken als je naar Praag toe gaat. En dit natuurlijk met je Motorola smartphone in beeld te brengen!

Wil je ons laten meegenieten van jouw City Safari? Tag je foto’s dan met @motorola_nl of @motorola_be en #motofoto en #CitySafari

Ben je ook benieuwd naar mijn andere City Safari van de Portugese hoofdstad Lissabon? Lees deze hier dan! Of ga je mee op reis naar de stad van de Oudheid Rome, deze kan je hier lezen.

Heel veel reis en fotografie plezier!